Monday, April 12, 2010

Kegagalan permulaan Kejayaan...

Bismillah...

Di hebing pagi ini,dalam suasana yang indah dan damai,diri ini merasa begitu tiada perasaan untuk belajar...adakah ku gagal? adakah aku terlalu memikirkan hal lain? hurm...diri ini tidak punya jawapan.Yang ku tau hanyalah diri ini tiada perasaan untuk belajar...

Akan tetapi,kita tidak boleh selama2nya berkata kita tiada perasaan dah nak belajar kerana di dunia yang penuh mencabar ini,hanya ilmu yang boleh mengangkat kita. Jika kita ketinggalan maka kita akan terus tertinggal jauh ke belakang. Kita perlukan ilmu dalam apa jua liku2 kehidupan agar kita tidak tersadung dan tersungkur.

Kata orang kita perlu berani untuk gagal jika kita ingin berjaya.Memang ada buktinya seperti thomas edison yang mencipta mentol.Setelah beribu2 kali mencuba akhirnya beliau berjaya.Apa kata beliau?"Saya tidak menganggap kegagalan saya itu adalah gagal tetapi saya belajar ilmu baru setiap kali saya gagal".Kita lihat betapa positifnya pemikiran beliau sehingga kita boleh hidup tanpa gelap gelita di malam hari.

Ramai orang tidak berani mencuba sesuatu yang baru kerana takut akan kegagalan tetapi ada juga yang beralah pabila kegagalan mendatang. Sikap seperti ini perlu dibuang dan perlu diganti dengan sikap optimis yang sentiasa tidak putus asa dengan usaha yang dilakukan dan yang penting berserah kepada-NYA didalam setiap usaha yang dilakukan.

InsyaAllah,dengan sedikit perkongsian di sini dapat meningkatkan sikap positif dalam diri masing-masing dan kita menjadi umat terbaik di muka bumi ini...

No comments:

Post a Comment