Tuesday, June 24, 2008

Suatu pilihan yang sukar

Alhamdulillah pada mei 2008,aku telah mendapat satu twrn drpd pihak penaja iaitu MARA.Aku ditaja untuk mengikuti pelajaran di Kolej MARA Seremban untuk program A-level - kejuruteraan dan akan menyambung pengajian sama ada universiti di Australia atau New Zealand.Persedian pun berjalan sementara menunggu surat smp.Surat nak smp pun kena tunggu sebulan.hehehe...Bila dh dpt surat mula la aktiviti menphotostat apa yg ptt dan membeli apa yg berkenaan.Penat juga bt keje ni.Nak isi borg la,byr yuran la,mcm2 kena bt dan yang paling bosan nak bt pemeriksaan kesihatan.Lama bukan main nak menunggunya.Hampir 3 jam juga nak siap 2 tp blood test x siap lg resultnya.

Dalam keadaan penat aku bertungkus-lumus nak menyiapkan apa yg diperlukan,baru je blk dr menyiapkan keje terakhir utk selesaikan sume borg iaitu mengesahkan sijil aku dpt berita yang x disangka-sangka.Bdk yg dpt IB pun dah nak msk KMS dh.Nasib baik aku A-level.Masuk lewat sikit.Beritanya aku dpt program SPC MARA-UTP.Aduh,aku ingat dh x payah pikir psl pilihan ni.Rupanya kena juga pilih di saat-saat aku hampir pergi mendaftar di KMS.

Jadi aku pikir la punya pikir.Minta pendapat sume org yg aku kenal.Akhirnya, aku pilih Untuk amik program yg dtg di saat-saat akhir itu.Mungkin ada hikmahnye twrn 2 dtg lewat.So,skrg ni kena la start menyiapkan borg yg ada untuk program mara - utp pulak,hari pendaftaran adalah pd 12 Julai.Lama lagi la aku bercuti nampaknya.hehehe.Aku pilih UTP pun setelah menimbang sume hujah dr org yg lebih berpengalaman n setelah memohon petunjuk-Nya.InsyaAllah,keputusan ini adalah yang terbaik untukku.So,skrg persediaan bermula semula.Harap2 semua berjalan lancar.

Dan sekarang ramai rakan2 ku telah memasuki Universiti dan matrikulasi dan harap semua berjaya dalam pelajaran masing-masing.Ingat,rezeki ada di mana -mana.Terpulang kepada kita hendak menangkapnya atau membiarkan ia berlalu begitu sahaja.

2 comments:

  1. owh, kau msuk utp ka.. mninggalkan roomate ksayangan, dol. siapalah nk jga bnda pliharaan tu nnti. haha..

    apapon dcision kamu, smoga kamu brjaya. kjayaan di mana2.. (ayat HM Tuah, aku baca taw. haha)

    ReplyDelete
  2. xpe,nnt ada lg yg blh jaga dia.hehehe...
    wah,nmpknye aku sudah kalah.Ko la jd motivator aku plak nnt...

    ReplyDelete